Lehtijuttu Esko Aho

Juttu ja kuva Esko Ahosta ajoilta, jolloin hän työkenteli Nokialle:

 
Uutta kasvua tuottavuudesta ja kestävyydestä

- Ihmisiä ei voi jättää vaille mahdollisuuksia ihmisarvoiseen elämään. Koska  globaali väestönkasvu on vääjäämätöntä, ainoa mahdollisuus luoda elämisen perusedellytykset yhä uusille ihmisille on tuottavuuden ja tehokkuuden lisääminen. Talouskasvua ja tuottavuutta ei pidä rajoittaa. Ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä kasvu on mahdollista teknologian avulla, mutta se vaatii valtavia muutoksia muun muassa toimintaympäristöön, asenteisiin ja kannustimiin, toteaa Nokian yrityssuhteista ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Esko Aho.

Nokia on itse satsannut ympäristöön 1990-luvun puolivälistä. Silloin ei puhuttu ilmastonmuutoksesta kuten nyt, vaan keskityttiin parantamaan tuotteiden laatua ja tehostamaan materiaalien ja energian käyttöä. Tuolloin aloitetun työn seurauksena Nokia on oman alansa johtava yritys kestävän kehityksen näkökulmasta.

Nokia on kehittänyt tuotteitaan ja niiden ominaisuuksia ympäristöystävällisemmiksi, energiatehokkaammiksi, ja kehittänyt palveluja, jotka auttavat tekemään ilmastonmuutoksen kannalta hyviä ratkaisuja. Esimerkkinä Green Explorer, jonka avulla kuluttaja voi matkustaa ympäristöystävällisemmin. Syntymässä on ekopalveluiden sarja, joka perustuu matkapuhelinten avulla käytettävään sisältöön.

- Ilmastonmuutos on  informaatioteknologian kannalta hyvin haasteellinen, sillä koko ala vastaa vain kahdesta prosentista maailman hiilidioksidipäästöistä. Mutta merkittävää on se, että ratkaisujemme avulla voimme auttaa muita toimialoja vähentämään päästöjään arviolta 15 %. Siksi ei ole järkevää katsoa pelkästään toimialakohtaisia päästöjä vaan kokonaisuutta. Omalla sektorillamme pitäisi jopa sietää päästöjen lisäys, jos se on kokonaistavoitteen saavuttamisen kannalta välttämätöntä, Aho huomauttaa.

- Nokia ei vähättele ongelmien luonnetta eikä omaa vastuutaan. Kierrätämme, kehittämme pakkauksia ja näin vähennämme materiaalien kulutusta, kuljetustarvetta ja vedenkäyttöä. Mutta ehdottomasti suurin potentiaalimme on muiden toimialojen auttamisessa.

 

HYVÄNTEKIJÄ SAA

HYÖTYÄ ITSEKIN

 

Nokia on panostanut paljon käytettyjen matkapuhelinten palauttamiseen ja kierrätykseen. Yli 5000 huolto-ja jakelupisteessä ympäri maailmaa otetaan vastaan käytöstä poistettuja matkapuhelimia – myös muiden kuin Nokian valmistamia. Suurin ongelma on siinä, että kuluttajat eivät vielä ole tiedostaneet palautuksen ja kierrätyksen mahdollisuutta ja tärkeyttä. Puhelin kun on niin pieni, että se on helppo unohtaa pöytälaatikkoon.

Ovatko yhteiskuntavastuullisuus ja hyvä liiketoiminta toisilleen vastakkaisia?

- Suomessa on ajattelutapa, että jos tekee toiselle hyvää, siitä ei saisi itse hyötyä. Tällä on usein tehty karhunpalvelus avun tarvitsijoille, sillä passiivinen rahan antaminen voi johtaa tehottomiin tuloksiin. Auttaminen, joka tapahtuu tavalla, jossa luodaan yritystoimintaa tai markkinoita, luo antajalle itselleen mahdollisuuksia menestykseen. Onnistuminen on näin todennäköisempää.

- Matkapuhelinalan kovan kilpailun ja kehitystyön ansiosta tuotteiden hinnat ovat laskeneet ja laatu huikeasti parantunut, mikä on auttanut satoja miljoonia ihmisiä pääsemään irti köyhyydestä. Kannattava liiketoiminta on samalla edistänyt sosiaalista kehitystä. Kysymys vastuullisuudesta näyttäytyy uudella tavalla.

- Nokia on ollut vahva kehitysmaissa. Vuonna 2000 maailman noin 700 miljoonasta matkapuhelimesta neljännes oli kehitysmaiden ihmisten käytössä. Tänään matkapuhelinten määrä ylittää reilusti neljän miljardin rajan ja jo kolme neljännestä niistä on kehitysmaissa. Matkapuhelimesta on näin tullut kenties maailman merkittävin taloudellisen ja sosiaalisen kehityksen moottori. 

  • Facebook Social Icon

© 2020 – Symboli Advertising Oy – Karhitie 15, 04220 Kerava – Jukka Nissinen p. 0400 812922 – etunimi.sukunimi(at)symboli.fi