top of page

Lehtijuttu Bottas

Juttu ja kuva Valtteri Bottaksesta, joka toimi nuoren karting-kuljettaja Axel Saarnialan kummina:

Lehtijutut
fBottasSaarniala.jpg
Mercedeksen Valtteri Bottas:
”Unelman eteen on tehtävä töitä”

 

– On melkein rajaton määrä kuinka paljon pystyy tekemään töitä funtsimalla ja kokeilemalla eri juttuja, toteaa Mercedeksen Formula 1 –kuljettaja Valtteri Bottas. Lajiin pitää panostaa ja elää sille. Mitä aikaisemmin aloittaa, sitä parempi kuski tulee, hän jatkaa.

 

 

Valtteri Bottas muistelee olleensa Axelin ikäisenä samaa luokkaa kuljettajana ja alkaneensa menestyä siinä vaiheessa. 

 

– Tuossa 14 vuoden iässä tuli käännekohta urallani. Tein päätöksen, että alan panostaa tähän ja että haluan pärjätä. Nelos- ja vitossijat eivät enää tyydyttäneet, vaan ottivat luonnolle, Valtteri Bottas muistelee.

 

– Silloin harjoiteltiin paljon ja koko perhe oli mukana. Tallipäällikkö Jussi Kohtala oli iso apu siinä. Kävimme paljon testaamassa ja harjoittelemassa.

 

– Jos esimerkiksi oli kisa tulossa ulkomailla, menimme etukäteem testaamaan ja yritettiin saada etulyöntiasemaa, että oikeasti pärjättäisiin. Ei menestys itsestään tullut, Valtteri toteaa.

 

– Mikään ei tule ilmaiseksi tässä lajissa, sillä yrittäjiä on niin paljon. Mutta jos oikeasti teet asioita paremmin kuin muut ja oikeasti panostat, on mahdollisuudet mihin vain.

 

 

Neuvoja Axelille

 

Mutta millaisia neuvoja Valtteri haluaisi antaa Axelille?

 

– On tehtävä paljon töitä unelman eteen. Moni käy ajamassa, koska nauttii ajamisesta, käy kisoissa, koska tykkää siitä. Mutta että oikeasti panostaa siihen.

 

– Jos vain olisin itse nuorempana tajunnut sen, kuinka paljon fysiikka vaikuttaa ajamiseen, että jaksaa ajaa koko ajan parhaalla kapasiteetilla ekasta kierroksesta viimeiseen kierrokseen asti; kuinka paljon pääkoppa pelaa paremmin. Jos olisin sen nuorempana tajunnut, olisin ollut parempi kuski. Mutta parempi, että tajusin sen myöhemmin kuin en milloinkaan, Valtteri Bottas toteaa.

 

Valtterin mielestä koko laji on kiinni kaikista yksityiskohdista. Siitä, että alkaa itse ajattelemaan asioita kisaviikonloppujen ulkopuolella.

 

– Miten pystyy ajamaan kovempaa, miten pystyy paneutumaan ajamisen yksityiskohtiin, kuinka paljon paremmin pystyy ajaessa miettimään ja kierros kierrokselta pystyy ajamaan sen mutkan paremmin ja paremmin.

 

– Suomessakin on niin kova taso, että jos haluaa voittaa Suomen mestaruuden, pitää oikeasti panostaa täysillä joka osa-alueella – fyysisesti, henkisesti ja teknisesti.

 

 

Millaisia sudenkuoppia?

 

– Matkan varrella tulee kaikenlaisia neuvojia. Taustaryhmän pitää olla sopiva, ei liian monta ihmistä. Kriitikoille voi pistää pitkät – omaan tekemiseen pitää luottaa, Valtteri toteaa lopuksi.

bottom of page