• Jukka Nissinen

Haasteiden kautta voittoon – Sähköautolla pääkaupunkiseudulta Tampereelle

Tampere kutsui, joten päätin asettaa applikaatiolla iD4:n latauksen 100 %:iin illalla ja antaa akun latautua terveellisen hitaasti oman tallin kolmivaihevirtapistorasiasta. Mielessä kävi, että pitäisi tarkastaa, että jatkaa latausta myös 80 % jälkeen, kun olin nostanut prosentin sataan. Nukahdin kuitenkin 80 % kohdalla. Mutta mitäpä siitä…


Säätiedotus lupasi pilvetöntä, kirkasta, kaunista säätä – ja sehän toteutui. Mahtavaa!


Vilkaisin aamulla vajaa pari tuntia ennen lähtöä iD4:n applikaatiota – what! Se oli ladannut vain 80 %:iin! Epäilin ensin vikaa latauksessa. Niinpä latauslaite irti ja kiinni – monesti tällaiset lähtevät uudestaan käyntiin. Ei lähtenyt.


Sitten kävi mielessä, että appi oli pettänyt jotenkin. Ja niinhän se oli 80 %:ssa! Laitoin myyjälle tekstarin: ”Piti aamulla lähteä Tampereelle ja asetin apin lataamaan 100%. Latasi vain 80%. Ikävä homma. Miten tällaisen saa korjattua? Kuinka tämä appi saadaan järkiinsä?”


Vastausta odotellessa säntäsin Lidlin laturille, sillä 50 kW lataisi hetkessä täyteen ennen suunniteltua lähtöä klo 9. Niin. Sitten. Lidlin latauslaite ilmoitti, että on tekninen virhe, latausverkkoon ei saada yhteyttä. Ilmoitin asiasta kaupan henkilökunnalle.


Ei ole todellista! Kaksi kämmiä samana aamuna!


Aikaa kului. Ajattelin kuumeisesti, missä vika. Menin vielä kerran säätämään apista latausta 100 %:iin – ja nyt huomasin vasta, että ylhäällä oli pienellä ja himmeällä sinisellä teksti ”Tallenna”. Just joo – tätä en ollut huomannut. Tallensin 100 %:iin – ja lähti jatkamaan latausta.


Juuri silloin automyyjä soitti ystävällisesti ja avauduin hieman nolona, ettå olisihan se pitänyt nähdä. En malttanut olla sanomatta, että voisihan tuo olla isolla ja selvemminkin.


Valkeakoskella työkeikka ja sitten suunnitellusti Lempäälän IdeaParkiin lounaalle. Siellä odotti 40 kpl 22 kW latureita kauppakeskuksen pohjoispäässä, yhteystien itäpuolella. Vaikka oltiin keskellä arkipäivää, melkein kaikki latauspaikat olivat täynnä. Olisiko kolme paikkaa ollut vapaana. Olin tyytyväinen, sillä ainahan sitä saa olla vähän huolissaan, onko vapaata latauspaikkaa. Kiinnitin Volkkarini yhteen tolpista, samassa tolpassa oli Leaf.


IdeaParkin sähköautojen latausalue
IdeaParkin sähköautojen latausalue

Latauspaikkakulttuurissa on sellainen detalji, että käytkö poistamassa autosi laturista, kun se on ladannut, vai jatkatko akun täytyttyä pysäköintiä ja viet joltain muulta lataamisen mahdollisuuden. Latauslaitteen merkkivalo vaihtuu eri väriseksi, kun lataus on valmis, kertoen kaikille, että auton voisi siirtää pois.


Matkalla ravintolaan katselin appia, olisiko siellä ollut noin 30 % latausta. Hmmmm…. appi ilmoitti, että lataa, mutta vain 10 kW teholla. Aivan, kun tolpassa on toinen auto, lataus puolittuu. Nyt puolittui ja vielä yhden watin alle. Tunnin päästä lataus oli tasan puolet luvatusta tehosta eli 11 kW. Hyvä puoli oli se, että kauppakeskus tarjosi latauksen.


Latasin ruokailun ajan ja vähän päälle, ja matka jatkui Tampereelle. Siellä oli Finparkin Näsinkulman parkkihalli, jossa luvattiin olevan useita latauslaitteita. Yksi olikin vapaana, mutta se oli suko-pistorasialla. Ei haittaa, olisihan auto siellä illan ja yön yli. Skannasin laturin kyljessä olevan QR-koodin, josta pääsi ikkunaan, jossa luvattiin, että vain kolme askelta, ja pääset lataamaan. Luottokorttitiedotkin piti antaa.


Ei päässyt lataamaan. Viimeinen klikkaus hyppäsi jonnekin maailmalle ja sivustolle, medianess.co, joka lupasi ”limitless entertainment for everybody”. Yritin uudestaan ja uudestaan, mutta sama lopputulos. Verenpaine nousi tappiin ja käytin maltillisia kirosanoja ääneen poistuessani hallista jalan anopin luokse.


Perässä tuli pian tekstiviesti, jossa närkästynyt Tesla-kuski valitti, että miksi olin jättänyt autoni latauspaikalle, vaikka en ladannut. Kerroin tarinan ja pyytelin anteeksi.


Seuraavana päivänä Tampereen kylpylään Lapinniemeen, jossa oli luvassa 2x2 kpl 22 kW Virran laturia. Kaksi oli vapaana ja sain paikan. Lataus toimi halutusti ja täytin akun 100 % seuraavan päivän kotimatkaan. Vieressä oli Teslan erillinen, oma laturi, joka oli ilmainen.


Paluumatka räntäsateessa rännän liukastamalla moottoritiellä. Nautin joka sekunnista sähköauton ratissa. On se vaan niin miellyttävä ominaisuuksiltaan. Kotitallissa laitoin auton heti piuhaan ja säädin apin kautta lataamaan vain 80 %:iin.



Tampereen Kylpylän sähköautojen latauspisteet. Tesloille ilmaista lystiä.
Tampereen Kylpylän sähköautojen latauspisteet. Tesloille ilmaista lystiä.

Blog by Jukka Nissinen

54 katselukertaa